OECD

DeSeCo verkefnið má rekja til 1997 en hefur verið í deiglu síðan. Í stuttu máli má segja að lagt sé til að viðfangsefni skólanna sé hugsað upp á nýtt. Það þýðir ekki endilega að allt gamalt sé látið fyrir róða, heldur sé mikilvægum atriðum gefinn gaumur. Grundvallar viðhorf OECD er að efla frjálsan markað og ræður það viðhorf að e-u leyti ferðinni í skilgreiningu markmiðanna.

OECD – Organisation for Economic Cooperation and Development. The Definition and Selection of Key Competencies. 2005.

Competency 1 Using tools interactively

1A           The ability to use language, symbols and text interactively

1B           The ability to use knowledge and information interactively

1C            The ability to use technology interactively

Competency 2 Interacting in heterogeneous groups

2A           The ability to relate well to others

2B           The ability to cooperate

2C            The ability to manage and resolve conflicts

Competence 3 Acting autonomously

3A           The ability to act within the big picture

3B           The ability to form and conduct life plans and personal projects

3C            The ability to assert rights, interests, limits and needs